Motion till Kyrkomötet
2005:74
av Bengt Olof Dike
Islamistiskt hot kräver kyrklig beredskap, debatt, information!

Mot 2005:74

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utarbeta ett beredskaps- och handlingsprogram för att möta hotet från den extrema islamismen och som skall innehålla vägledande riktlinjer, information, som stimulerar en öppen och konstruktiv debatt och ökar kunskapen om vad religionerna står för. I uppdraget skall också ingå, att programmet utarbetas i god tid före nästa års kyrkomöte och sänds ut till ledamöterna för att vid detta kunna antas.

Motivering

Det behövs beredskap, debatt och information när det gäller den viktiga frågan hur Svenska kyrkan och dess församlingar skall möta hotet från islam, när terrorn i dess namn och med inspiration från Koranen och koranskolorna breder ut sig i världen med fasaväckande konsekvenser och – enligt experter – också kan drabba vårt land. Kyrkan måste förse församlingarna och sina tillhöriga, medlemmar, med argument som ger möjligheter till debatt, jämförelser mellan religionerna och som också är till hjälp för alla muslimer, som tar avstånd från extremism och våld med islams förtecken.

New York, London, Afghanistan, Jerusalem, Egypten, Bagdad – den geografiska listan över städer och länder, som drabbats av islamistiska terrorattacker är mycket längre. Och dödssiffrorna fasansfulla.

”Kommunism, nazism och nu islamismen” är rubriken på förre fp-ledarens och författarens, Per Ahlmark, kolumn i Dagens Nyheter den 21/7 i år. ”Många”, skriver han, ”vägrar se historiens givna paralleller när de lanserar inställsamma förklaringar till ännu en idékrets som lockas av förtryck och dödskult”. Han påminner om att Sovjetkommunismen, nazismen och islamismen alla ”har strävat efter världsherravälde”.

Per T Ohlsson i Sydsvenskan hade några dagar tidigare (17/7) slagit fast att det inte finns några ursäkter för terrordåden i London – apropå diverse påståenden om att västvärlden har sig själv att skylla.

Och i Expressen den 12/7 reagerar Salam Karam – kännare av Mellersta östern, född och uppvuxen i Irak – mot dem som lägger skulden för Londondåden på premiärminister Tony Blair: ”Terrorismen är inte en produkt av västvärldens öppna samhällen och dess ideal, utan en produkt av diktatorer. De som har det yttersta ansvaret för terrordåden i New York, Bagdad, Madrid och London är inte Bush och Blair. Det är diktatorerna i den muslimska världen.”

I samma tidning (24/7) uppmanar kolumnisten Ulf Nilsson till kunskap om ”vår nye fiende”. Han slår fast att självmordsbombaren precis som kryssningsmissilen är ett verktyg: ”Han (eller hon) är programmerad, fast inte av en datatekniker utan av en imam, en muslimsk religiös ledare. Om dessa imamer vet vi, dessvärre, mycket lite, alldeles för lite. Vi vet att de indoktrinerar (lika med programmerar) ungdomarna att hata alla kristna, fast mest amerikaner och britter.”

Svenska kyrkan, förankrad i den västerländska kulturen med dess demokrati- och frihetsbegrepp får inte förhålla sig passiv inför en växande terror, som utförs i islams namn. Det religionsteologiska dokument om kyrkan och islam som omnämns i årets Ks-skrivelse 3 (2005:3, sidan 9) berör inte det som i terrorns skugga framstår som ofrånkomligt: att ha en kyrklig beredskap mot hotet från den extrema islamismen, grundat just i inspirationen från Koranen, koranskolorna och kvinnosynen och som så många gånger har omsatts i fruktansvärda terrordåd.

Här handlar det ju om att försvara vårt öppna, demokratiska och fria samhälle och skydda medborgarna från våld och kränkningar! Att författaren Jan Guillou inte ser, eller vill se, verkligheten utan försöker göra svart till vitt i Aftonbladet (24/7) där han på fullt allvar påstår att det är vi själva som hotar demokratin, är måhända följdriktigt med tanke på hans tidigare vurm för palestinska ”befrielserörelser” – men naturligtvis groteskt och verklighetsfrämmande!

Genom information, upplysning, seminarier och debatt om religionerna ökar kunskapen om dem hos de kyrkotillhöriga och församlingarna, extremismen motarbetas, vilket naturligtvis är till stöd också för alla de muslimer, som tar avstånd från terrorn och våldet i islams namn.

Svenska kyrkan måste rakryggad, aktiv och offensiv stå upp för kristendomens freds-, frihets- och kärleksbudskap, det öppna, demokratiska samhället, som är den västerländska kulturkretsens kärna, kvinnans rättigheter.

En beredskap enligt ovan blir också en markering mot arabvärldens många totalitära regimer och den kvinnosyn som råder där.

Norrköping den 25 juli 2005

Bengt Olof Dike